Dīzeļdegviela

Dīzeļdegviela – SIA "Nafta LV"

SIA Nafta LV piedāvājumā vienmēr sezonai atbilstoša dīzeļdegviela.

No 1. aprīļa līdz 31. oktobrim tiek piedāvāta dīzeļdegviela ar 7% biodīzeļdegvielas piejaukumu. Biodīzeļdegvielas ražošanā pamatā tiek izmantota rapšu eļļa un atbilstoši ES noteikumiem par atjaunojamo resursu izmantošanu enerģētikā tās lietojums nākotnē tikai paplašināsies.

Ziemas dīzeļdegviela

Ziemas periodā piedāvājam arktisko dīzeļdegvielu, trīs dažādas sala izturības pakāpes.
Klimata kategorija Saduļķošanās Filtrējamība
Vasaras dīzeļdegviela C -5
Vasaras dīzeļdegviela D -10
Starpsezonu dīzeļdegviela E -15
Starpsezonu dīzeļdegviela F -20
Arktiskā klimata klases dīzeļdegviela A0 -10 -20
Arktiskā klimata klases dīzeļdegviela A1 -16 -26
Arktiskā klimata klases dīzeļdegviela A2 -22 -32
Atkarībā no paredzamajām zemajām temperatūrām un izlietojuma termiņa iesakām izvēlēties sev piemērotāko arktiskās klases dīzeļdegvielu.

Dīzeļdegvielas nozīme

Dīzeļdegviela ir naftas produkts, kas paredzēts dīzeļdzinēju darbināšanai. Dīzeļdegvielai ir ļoti būtiska loma tautsaimniecībā, ar to darbina gan
plaša spektra transportu un lauksaimniecības tehniku, gan kuģu un lokomotīvju dzinējus. 

Tāpat apkures dīzeļdegvielu plaši izmanto rūpnieciskajās siltuma ražošanas iekārtās un privātmāju apkurē. Apkures dīzeļdegviela tiek marķēta (marķētā dīzeļdegviela), un tai piemērojama samazināta akcīzes nodokļa likme. Arī lauksaimniecībā izmantojamā dīzeļdegviela (dīzeļdegviela lauksaimniekiem) tiek marķēta, un tai piemērojama samazināta akcīzes nodokļa likme.

Dīzeļdegvielas iegūšana un kvalitāte

Dīzeļdegvielu iegūst naftas pārstrādes procesā, ar destilācijas metodi sadalot naftu atsevišķās frakcijās. Vienlaicīgi ražošanas procesā atdala kaitīgos naftas piemaisījumus, piemēram, sēru.

Eiropas Savienībā ir noteikti ļoti augstas dīzeļdegvielas kvalitātes standarti, tādēļ visās naftas pārstrādes rūpnīcās, kas orientētas uz ES tirgu, darbojas šobrīd pasaulē vismodernākās iekārtas. Visi degvielas rādītāji ražošanas procesā tiek pārbaudīti vairākos pārstrādes posmos, un gala produktam tiek sertificēti vismaz 20 dažādi parametri, no kuriem būtiskākie ir:


  • cetānskaitlis, kas tieši ietekmē dzinēja sniegumu; 
  • sēra un citu piemaisījumu saturs, kas ietekmē izmešus;
  • destilācijas līknes;
  • degvielas eļļojošās īpašības utt.


Ziemas dīzeļdegvielai papildus novērtē duļķošanās temperatūru (CP) un auksta filtra nosprostošanās punktu (CFPP). Abām minētajām temperatūrām ir svarīga nozīme arktiskās klases dīzeļdegvielas ekspluatācijas režīma noteikšanā.


Dīzeļa dzinēju ekspluatācijas īpašību uzlabošanai rūpnīcas apstākļos dīzeļdegvielai tiek pievienotas dažādas piedevas, kas uzlabo dzinēju darbības rādītājus, veicina pilnīgāku sadegšanas procesu un tādējādi kopumā palielina efektivitāti vismaz par 3 līdz 5%.

Mūsu klimatiskajā zonā vasaras periodā (no 01.04. līdz 30.10.) pieejama C-klases (skat. tabulu) dīzeļdegviela, kurai atbilstoši ES regulām par atjaunojamo energoresursu lietošanu jāpievieno 7% biodīzeļdegvielas. Biodīzeļdegvielu savukārt iegūst, pārstrādājot rapšu vai kādu citu bioloģiskas izcelsmes eļļu, ķīmiskā procesā atdalot glicerīnu.


Paredzams, ka nākotnē, biodīzeļdegvielas lietojums tikai palielināsies. Ziemas periodā (no 01.11. līdz 31.03.) piedāvājumā ir arktiskās klases dīzeļdegviela, kurai biodīzeļdegvielas piejaukums nav nepieciešams.


Arktiskās klases dīzeļdegvielas lietojums atbilstoši laika apstākļiem iedalās klasēs A0-A2 (skat. tabulu). Šeit svarīgi pievērst uzmanību iepriekš minētajiem dīzeļdegvielas temperatūru rādītājiem – CP un CFPP. Vēlamies uzsvērt, ka reālie apstākļi dabā vienmēr ir daudz skarbāki nekā laboratorijas apstākļos, jo dabā sals uz degvielu iedarbojas ilgstoši. Iesakām, izvēloties pasūtāmo arktiskās dīzeļdegvielas veidu, vienmēr ņemt vērā gaidāmās laika apstākļu prognozes un lietot korekciju vismaz 5-8 C rezervei, rēķinot no CFPP. Nepieciešamības gadījumā SIA “Nafta LV” darbinieki vienmēr sniegs nepieciešamo konsultāciju šajā jautājumā.

Kas ietekmē dīzeļdegvielas cenu?

Dīzeļdegvielas cena ir mainīgs lielums. To ietekmē svārstīgā cena biržā, kur kotācija noteikta USD par tonnu, līdz ar to arī tikpat svārstīgais EUR/USD kurss. Mazāka ietekme būs dīzeļdegvielas īpatnējam blīvumam, jo gala cena patērētājam tiek noteikta par degvielas litru.


Būtiska ietekme uz dīzeļdegvielas cenu patērētājiem ir nacionālajai likumdošanai. Katrā valstī tiek noteiktas dažādas akcīzes nodokļa likmes, un ne vienmēr tās ir ES minimālās noteiktās. Turklāt atsevišķās ES dalībvalstīs vēl papildus ir jāmaksā valsts rezervju nodoklis, kas paredzēts valsts stratēģisko degvielas rezervju uzturēšanai 90 dienām un pēc būtības ir līdzīgs akcīzes nodoklim. Dažās ES dalībvalstīs šie nodokļi ir apvienoti. Summārā nodokļu likme dažādās valstīs var būt jūtami atšķirīga, un tas ir iemesls patērētājiem piedāvātajās vairum- un mazumtirdzniecības cenās.


Aicinām tekošās dīzeļdegvielas cenas ikdienu uzzināt, sazinoties ar SIA “Nafa LV” biroju.

Dīzeļdegvielas blīvums

Dīzeļdegviela ir vieglāka par ūdeni. Tās vidējais blīvums pie 15 C°, ko nosaka normatīvi, svārstās no 820 līdz 845 kg/m3.

Vieglāk izprast šo fizikālo lielumu būtu, pasakot, ka 1000 litru dīzeļdegvielas svērs robežās no 820 līdz 845 kg.

Savukārt, no otras puses, vienā tonnā dīzeļdegvielas atkarībā no blīvuma būs jau no 1180 līdz 1220 litru.


Svarīgi ir ievērot, ka dīzeļdegvielai ir salīdzinoši liels termiskās izplešanās koeficients. Vasarā, kad gaisa temperatūra sasniedz +30 C°, blīvums būs vismazākais, ap 820 kg/m3, un attiecībā pret vienu tonnu dīzeļdegvielas būs visvairāk litru.


Savukārt ziemā, kad gaisa temperatūras ir krietni zem 0 C°, blīvums būs augsts, ap 850 kg/m3, un atbilstoši litru vienā tonnā dīzeļdegvielas vismazāk.


Sarkanā dīzeļdegviela

Dīzeļdegviela atkarībā no lietojuma mērķa tiek marķēta un saukta par marķēto dīzeļdegvielu. Pati dīzeļdegvielas marķēšana neietekmē degvielas kvalitāti, jo krāsas marķieris tiek izmantots ļoti mazā apjomā attiecībā pret marķējamo dīzeļdegvielas apjomu.


 Tikai 1 l krāsas marķiera uz 10 000 l dīzeļdegvielas, bet atšķiras marķēšanas krāsa un lietojums:

  • ar zaļas krāsas marķieri tiek marķēta dīzeļdegviela, kas paredzēta lietošanai lauksaimniecībā. Ikdienas sarunvalodā šo degvielu sauc par "zaļo dīzeļdegvielu", un tai piemērojami būtiski akcīzes nodokļa atvieglojumi, kas lauksaimnieciskās produkcijas ražotājiem samazina pašizmaksu;


  • ar sarkanas krāsas marķieri tiek marķēta dīzeļdegviela, kas paredzēta lietošanai apkures iekārtās, stacionāros ģeneratoros, kuģiem u.c. Ikdienas sarunvalodā šo degvielu sauc par "sarkano dīzeļdegvielu". Arī šai dīzeļdegvielai ir piemērojami akcīzes nodokļa atvieglojumi;


  • savukārt dīzeļdegviela bez jebkura veida marķiera tiek tirgota visiem patērētājiem. 



Sazināties ar mums
Share by: